

Wakacje kredytowe miały przynieść dla wszystkich kredytobiorców ulgę w ciężkich czasach. Jak się okazuje, generują również mnóstwo problemów, z którymi musi się zmagać obecnie Urząd Ochrony Praw i Konsumentów. Jednym z najpoważniejszych zarzutów jest brak wstrzymania raty kredytu przez bank pomimo złożenia wniosku o wakacje w odpowiednim terminie.
W sierpniu do UOKiK wpłynęło niemal 800 skarg na nieprawidłowości w związku z funkcjonowaniem programu wakacji kredytowych. Jak podaje sam urząd, zdecydowana większość wszystkich złożonych wniosków spełnia wymagania formalne i dotyczy złożenia wniosku o wakacje kredytowe drogą elektroniczną. Polacy zgłaszają też bezpośrednie pisma na nieprawne traktowanie ich przez oddziały bankowe np. domaganie się oddzielnych dokumentów do każdorazowej raty mającej być ujętą w programie, czy też wmawianie klientom o negatywnych skutkach dla ich kredytów po skorzystaniu z wakacji, co według petentów mija się z prawdą.
UOKiK zapewnia, że wszystkie sprawy zgłaszane czy to przez internet, czy listownie sprawdza na bieżąco i w razie potrzeby podejmuje stosowną interwencję. Wielu Polaków zaskarżyło też banki o nieprawne pobrane raty kredytowej pomimo złożenia wniosku o wakacje kredytowym przed terminem ratalnym. To właśnie takie sprawy są priorytetowe w tej chwili dla UOKiK. Powinno to, chociaż w pewnym stopniu uspokoić wszystkich klientów, którzy zauważyli na swoich kontach bankowych podobne nieścisłości.
Wakacje kredytowe są dużym obciążeniem dla sektora bankowego, co potwierdza fakt wielu skarg składanych na błędne rozliczenia oraz dokumentację. Klienci skarżą się na nieprawidłowe harmonogramy spłat kredytowych nieuwzględniające wakacji kredytowych, wysyłane do nich pomimo skorzystania z rządowej pomocy. Przypadków, w których banki dalej naliczają odsetki i zawyżają kolejne raty, nie brakuje. Wielu klientów korzystających z usług sektora bankowego spotkało się również z odmową przyjęcia wniosku o wakacje kredytowe, przez co naliczono im kolejne raty zgodnie z obowiązującym oprocentowaniem. Na zapytania, dlaczego nie zatwierdzono prawidłowo złożonego wniosku, banki zazwyczaj odpowiadały esencjonalnie, bez dokładnej analizy zapytania. W odpowiedziach brakowało zwykle jakichkolwiek merytorycznych dowodów, jakoby wakacje danemu klientowi się nie należały.
Zgodnie z wprowadzonym przez polski rząd prawem każdy, kto posiada kredyt hipoteczny w złotówkach na własny cel mieszkaniowy, może poprosić bank o wakacje kredytowe w wymiarze ośmiu miesięcy. Rata kredytu może zostać zawieszona na dwa miesiące w trzecim i czwartym kwartale tego roku oraz na dwa miesiące w dwóch wybranych przez klienta kwartałach 2023 roku. Wnioski o pomoc można składać od 29 lipca. Im szybciej złożony zostanie wniosek, tym wcześniej będzie można skorzystać z programu. Miejmy nadzieję, że konfliktów na linii bank-klient będzie z czasem coraz mniej i każdy będzie mógł wykorzystać wakacje kredytowe.
-
-
Mniejsza aktywność deweloperów
28 listopada 2023 -
Rynek nieruchomości gruntowych: wyższe ceny, mniej transakcji
24 listopada 2023 -
Kwoty kredytów mieszkaniowych coraz wyższe
20 listopada 2023 -
Kupno nieruchomości – jaki jest udział transakcji gotówkowych?
16 listopada 2023
-
Klauzula waloryzacyjna w umowie deweloperskiej
16 maja 2022 -
Dlaczego warto kupić segment w szeregowcu?
5 marca 2021 -
Inwestycja Oaza Mokotów w Warszawie
9 marca 2021 -
Zielona ściana w lobby Generation Park Y
16 lipca 2021 -
Branża budowlana według raportu Deloitte
6 grudnia 2021
-
Czym jest scoring kredytowy?
1 grudnia 2023 -
Mniej kredytów hipotecznych wskutek pandemii
11 stycznia 2021 -
Ustawa “lokal za grunt” bez poprawek
14 stycznia 2021 -
Znowu więcej mieszkań za gotówkę
18 stycznia 2021 -
Decyzje administracyjne opóźniają działania deweloperów
21 stycznia 2021
Zostaw komentarz