Mniej parkingów na rzecz większej liczby mieszkań to zmiany, które planuje zrealizować rząd w najbliższym czasie. W nowelizacji ustawy o ułatwieniach w przygotowywaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych zostanie zniesiony obowiązek budowania danej liczby miejsc parkingowych przy osiedlach mieszkalnych. Od teraz to, ile miejsc postojowych powstanie w danej inwestycji, będzie zależało wyłącznie od rady gminy.
Wysokie ceny i trudna dostępność gruntów pod budowę mieszkań to problem, który trzeba rozwiązać, jeżeli rządzącym zależy na poprawie sytuacji mieszkaniowej Polaków. Tylko zwiększenie liczby dostępnych lokali może spowodować spadek cen mieszkań.
Aktualnie 1,5 miejsca postojowego na mieszkanie
Obecnie obowiązujące przepisy nakładają na deweloperów obowiązek dostosowania liczby miejsc postojowych do liczby mieszkań. Nie może być ich mniej niż 1,5 miejsca na mieszkanie, natomiast w dzielnicach śródmiejskich liczba miejsc parkingowych i lokali ma być przynajmniej równa.
Minimalne liczby miejsc postojowych są narzucone ustawowo. Rada gminy mogła wyłącznie zwiększyć ich liczbę w ramach danej inwestycji.
W aktualnej sytuacji, gdy grunty w dobrych lokalizacjach są na wagę złota, pojawiła się potrzeba zniesienia ogólnego obowiązku budowania danej liczby miejsc parkingowych.
Projekt nowelizacji ustawy zakłada, że decyzja w tej kwestii będzie zależała wyłącznie od rady gminy, która elastycznie będzie mogła dostosować powierzchnię parkingu do danej lokalizacji i potrzeb mieszkańców.
Mniej parkingów to więcej miejsca na budowę mieszkań
Motywacją rządzących do zmiany ustawy jest konieczność zwiększenia dostępności gruntów, na których można by wybudować nie tylko mieszkania sprzedawane w ramach wolnego rynku, ale także rozwinąć budownictwo komunalne i społeczne.
O znalezienie rozwiązania, które sprawiłoby, że łatwiej i taniej będzie kupić działkę pod realizację inwestycji mieszkaniowej, od lat apelowali deweloperzy. Jeżeli grunt będzie tańszy, to będą mieli większe pole manewru, aby sprzedawać mieszkania po niższych cenach.
Likwidacja sztywnych limitów, dotyczących minimalnej liczby miejsc parkingowych to mógłby być pierwszy krok w tę stronę.
Liczba miejsc parkingowych w gestii rady gminy
Nowelizacja przepisów zakłada, że liczba miejsc postojowych budowanych w ramach danej inwestycji ma zależeć wyłącznie od decyzji rady gminy. Dzięki temu samorządy będą mogły ją odpowiednio dostosować.
Zniesienie limitów to także dobra informacja dla deweloperów, którzy zyskają większą swobodę w projektowaniu zagospodarowania działki i rezygnacji chociażby z dwupoziomowych platform parkingowych, które są drogie w budowie i niewygodne w użytkowaniu.
Z drugiej strony jednak, jeśli deweloperzy i samorządy nie podejdą odpowiedzialnie do wyliczenia powierzchni parkingu, aby odpowiadała realnym potrzebom mieszkańców, to pojawi się problem z miejscem, gdzie będzie można bezpiecznie i relatywnie blisko mieszkania zostawić samochód.
-
-
Co zamiast WIBOR-u? Decyzja w grudniu
2 grudnia 2024 -
Deweloperzy skupiają się na średnich miastach, tzw. rynkach wschodzących
29 listopada 2024 -
Czy na rynku mieszkaniowym jest bańka?
25 listopada 2024 -
Stabilizacja cen mieszkań deweloperskich
22 listopada 2024
-
Klauzula waloryzacyjna w umowie deweloperskiej
16 maja 2022 -
Dlaczego warto kupić segment w szeregowcu?
5 marca 2021 -
Tokenizacja nieruchomości
5 stycznia 2022 -
Inwestycja Oaza Mokotów w Warszawie
9 marca 2021 -
Zielona ściana w lobby Generation Park Y
16 lipca 2021
-
Deweloperzy spodziewają się spadków cen
5 grudnia 2024 -
Mniej kredytów hipotecznych wskutek pandemii
11 stycznia 2021 -
Ustawa “lokal za grunt” bez poprawek
14 stycznia 2021 -
Znowu więcej mieszkań za gotówkę
18 stycznia 2021 -
Decyzje administracyjne opóźniają działania deweloperów
21 stycznia 2021
Zostaw komentarz