

24 grudnia 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy, mająca na celu przyspieszenie i ułatwienie rozwoju elektromobilności w Polsce. Podpisany przez prezydenta akt wprowadza przepisy dotyczące, m.in. obowiązku projektowania oraz budowy budynków mieszkalnych i niemieszkalnych w sposób pozwalający na zainstalowanie punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Nowelizacja wprowadza do polskiego prawa przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 30.05.2018 r. zmieniającej wytyczne dotyczące charakterystyki energetycznej budynków oraz efektywności energetycznej, przewidującej obowiązek wyposażenia stanowisk postojowych przynależnych do nowopowstałych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych we wstępną infrastrukturę kanałową, a mianowicie przewody i kable elektryczne. Natomiast właściciele lub zarządcy budynków niemieszkalnych posiadających co najmniej 20 miejsc postojowych dodatkowo zostali zobowiązani, aby najpóźniej do 1 stycznia 2025 r. zainstalować co najmniej jeden punkt ładowania z infrastrukturą kanałową umożliwiającą późniejsze rozbudowanie i przyłączenie kolejnych stacji. Nowe przepisy mówią o docelowym jednym punkcie przypadającym na pięć stanowisk parkingowych.
Budynki niemieszkalne, posiadające więcej niż 10 miejsc postojowych, zgodnie z nowymi przepisami, muszą być projektowane i budowane, uwzględniając co najmniej jedno miejsce ładowania i infrastrukturę pozwalającą w przyszłości na rozbudowę punktów ładowania do minimum jednego przypadającego na 5 miejsc parkingowych. Wymagania te, w określonych przypadkach mogą także dotyczyć lokali remontowanych lub poddawanych przebudowie. Zatem obowiązek ten może dotyczyć właścicieli budynków takich jak sklepy, hotele, magazyny, centra handlowe czy też biurowce. W przypadku nowych lub remontowanych nieruchomości nowe prawo może zacząć obowiązywać już od 2022 r. Nowelizacji nie podlegają budynki niemieszkalne należące do małych i średnich przedsiębiorstw.
Prawo wprowadza także procedury dotyczące instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych, posiadających więcej niż 3 samodzielne lokale mieszkalne. W świetle nowych przepisów użytkownik pojazdu elektrycznego ma możliwość złożenia wniosku do zarządcy nieruchomości o stworzenie punktu ładowania. Administrator budynku powinien zlecić sporządzenie ekspertyzy oceniającej czy w danym miejscu możliwe jest stworzenie instalacji punktu ładowania. Odmowa będzie dozwolona tylko na wypadek braku technicznych możliwości zamontowania ładowarki, gdy wnioskodawca nie posiada tytułu prawnego do lokalu lub nie zobowiązał się on do pokrycia kosztów związanych z inwestycją.
W celu wsparcia budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych stworzono program finansowy o budżecie 315 mln zł. Wnioski o dofinansowanie przyjmowane były przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a przyznana dotacja pozwalała obniżyć koszty inwestycji nawet o 45%. Program cieszył się tak dużą popularnością, że środki finansowe zostały wyczerpane już po 2 tygodniach od jego uruchomienia.
-
-
-
Chiński gigant deweloperski Evergrande wycofany z giełdy
8 września 2025 -
Pierwsze plany ogólne unieważnione – czy to zapowiedź problemów?
5 września 2025 -
Rośnie rynek budownictwa modułowego
1 września 2025
-
Klauzula waloryzacyjna w umowie deweloperskiej
16 maja 2022 -
Dlaczego warto kupić segment w szeregowcu?
5 marca 2021 -
Tokenizacja nieruchomości
5 stycznia 2022 -
Zielona ściana w lobby Generation Park Y
16 lipca 2021 -
Inwestycja Oaza Mokotów w Warszawie
9 marca 2021
-
Olszynki Park Rzeszów – najwyższy wieżowiec mieszkalny w Polsce
15 września 2025 -
Mniej kredytów hipotecznych wskutek pandemii
11 stycznia 2021 -
Ustawa “lokal za grunt” bez poprawek
14 stycznia 2021 -
Znowu więcej mieszkań za gotówkę
18 stycznia 2021 -
Decyzje administracyjne opóźniają działania deweloperów
21 stycznia 2021
Zostaw komentarz