Wiadomości i statystyki

Jakich nieruchomości szuka pokolenie Y?

0

Pokolenie Y stanowi obecnie największą grupę osób poszukujących nieruchomości. Według serwisu Domiporta.pl – działającego w branży nieruchomości – millenialsi w Polsce stanowią większość zainteresowanych zakupem bądź najmem nieruchomości – 64%. Pokolenie Y wyróżnia się także wśród innych generacji swoimi preferencjami.   Jakimi mieszkaniami zatem się interesują?

Pokolenie Y, zwane również millenialsami, „następną generacją”, a także „pokoleniem cyfrowym” to osoby urodzone w latach 1980-2000. Mają zatem obecnie od 19 do 39 lat, a więc charakteryzującą się dużą aktywnością zawodową i społeczną.

fizkes/bigstockphoto.com

Analitycy serwisu Domiporta przyjrzeli się prowadzonym na świecie badaniom dotyczącym zachowania millenialsów, którzy są właścicielami lub wynajmują domy i mieszkania. Z opracowań prezentowanych w USA wynika jednoznacznie, że w przeciwieństwie do tzw. „pokolenie baby boomers”, czyli osób urodzonych przed 1964, pokolenie Y nie kupuje dużych domów. Millenialsi wolą minimalizm i modernizm w architekturze niż bogate w detale style, w których lubowało się pokolenie X.

Ale to nie jedyna przyczyna. Mniejsze i tańsze nieruchomości wśród osób urodzonych między 1980 a 2000 rokiem, to również efekt złej oceny własnej sytuacji materialnej. Z raportu amerykańskiej agencji PropertyShark wynika, że dla pokolenia Y największymi przeszkodami w kupnie mieszkania są m.in. niska płaca, dług studencki, a także niewystarczająca zdolność kredytowa.

Z kolei badania przygotowane przez MagnifyMoney dla CNBC świadczą o tym, że średnie oszczędności gospodarstwa domowego prowadzonego przez amerykańskich millenialsów są kilkukrotnie niższe od zasobów finansowych poprzednich pokoleń. Co ciekawe, taki stan rzeczy to nie wynik złej sytuacji ekonomicznej, a raczej skutek rozrzutnego trybu życia, częstego posiłkowania się kredytami i braku nawyków do odkładania pieniędzy przez pokolenie Y.

Jednak większość osób z „pokolenia cyfrowego” marzy o własnym domu. Świadczy o tym m.in. badanie przeprowadzone przez Bank of America. Własny dom znajduje się na drugim miejscu na liście życiowych priorytetów millenialsów (72%), zaraz za przejściem na emeryturę (80%). Niepokojące może być to, że dla „pokolenia roku 2000” posiadanie własnej nieruchomości ważniejsze jest niż małżeństwo (50%) czy posiadanie dzieci (44%).

A jak to wygląda w Polsce? Nieco inaczej. Wpływ na to mają m.in. zmiany systemowe, które zaszły w naszym kraju po 89 r. Utrudniają one porównywanie zachowania millenialsów na rynku nieruchomości do wcześniejszych pokoleń, ponieważ te, nie zawsze miały możliwość posiadania nieruchomości na własność.

Z przeprowadzonych analiz zachowań użytkowników serwisu domiporta.pl wynika, że preferencje millenialsów i pozostałych pokoleń różnią się od siebie w kilku obszarach. Pokolenie Y znacznie chętniej niż pozostałe grupy wiekowe wynajmuje mieszkania. Wśród millenialsów, powyżej 30. roku życia, mimo stałej pracy i możliwości wzięcia kredytu coraz częściej dominuje trend do nieposiadania mieszkania. Ma to swoje zalety. Lokal można wynająć np. w lepszej lokalizacji. Dodatkowy plus to łatwa zmiana adresu zamieszkania. Popularne jest także współdzielenie powierzchni mieszkaniowej przez osoby pracujące i dobrze sytuowane.

A co z millenialsami, którzy jednak decydują się na zakup własnego M? Najpopularniejsze wśród nich są mieszkania w kwocie od 350 do 500 tys. zł. Jest to spora różnica w porównaniu do pozostałych grup wiekowych, gdzie prym wiodą lokale za 150-250 tys. zł. Pokolenie Y interesuje się tez zazwyczaj kupnem lokali przynajmniej dwupokojowych i w dobrej lokalizacji – bliżej centrum, W ten sposób chcą zapewnić swoim rodzinom jak najlepszy dojazd i komfort mieszkania.

Z kolei osoby po 44. roku życia często kupują dodatkowe mieszkania, mniejsze i położone w gorszych lokalizacjach, ale za to atrakcyjne cenowo, które chcą wynajmować. Są też dwukrotnie częściej zainteresowane kupnem kawalerki niż millenialsi. Ma na to przede wszystkim wpływ wcześniej wspomniane „pokolenie baby boomers”. Osoby te obecnie mają od 55 do 73 lat i przychylnie patrzą na małe mieszkania znajdujące się na parterze i położone w atrakcyjnej lokalizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, pola wymagane są oznaczone *